Friday, January 5, 2007

ضرورت احداث جاده بلده نور - گرمابدر

به نام دوست
با سلام
در خصوص مسئله جاده بلده نور به گرمابدر- لواسان که عملیات احداث آن از سالهای گذشته اجرایی گردیده است و جزو یکی از طرح های ملی هم بشمار می آید، بایستی عرض نمایم این جاده نه تنها یک جاده ارتباطی معمولی نیست که عده ای از عزیزان نگرانیشان را نسبت به این موضوع ابراز می دارند و با جمع آوری امضاء و تهیه طومار و کلی گله و شکایت درصدد جلوگیری از اجرای این طرح بر می خیزند، باید به عرض این عده از هموطنان و صاحبنظران عزیز برسانم که اهمیت این جاده به اصطلاح نامربوط تا آنجایی است که علاوه بر ارتباط بیش از 100 روستای تابعه شهر بلده نور و روستاهای بخش قشلاقی شهرستان نور، می تواند بعنوان یک جاده ارتباطی بین دو استان بزرگ مازندران و تهران باشد، علی رغم وجود سه جاده هراز، فیروزکوه و چالوس که توانای هجوم مسافران این استان را ندارند و همه ساله شاهد حضور بار ترافیکی شدیدتر به خصوص پایان هفته ها و ایام تعطیل خواهیم بود و این خود گواه بر کمبود فضای جاده ای و نبود جاده کافی در این نقطه از کشور می باشد(لازم به ذکر است که جاده های فعلی برای جمعیت 33 میلیون نفری کشور احداث گردیدند نه جمعیت 70 میلون نفری). لذا حضور جاده بلده نور به گرمابدر- لواسان نه تنها ضرورت دارد بلکه عدم وجود چنین جاده ای بسیار مشکل آفرین است، چنانکه در اکثر مواقع ما شاهد مسدود بودن جاده های هراز و چالوس به دلیل تشدید بار ترافیکی و همچنین وجود مشکلاتی اعم از بهمن گیر بودن و ریزش مداوم کوه های طرفین جاده های مذکور بوده که متأسفانه هر ساله باید شاهد مرگ صدها تن و معلول و از کار افتادن ده ها تن دیگر از هموطنان مان باشیم. این مسائل تنها بخشی از مشکلاتی است که از بابت کمبود فضای جاده ای در این نقطه از کشور پهناورمان حکایت دارد.
حال با ذکر این مختصر آیا حضور این جاده برای محیط زیست منطقه آنچنان خسارت جبران ناپذیری را به همراه دارد که مسائل ذکر شده در بالا برایمان بی اهمیت جلوه می نمایند. بد نیست متذکر شوم در تمامی دنیا همیشه مهمترین دغدغه بشری حفظ جان انسانها و ایجاد مقدمات آرامش انسان ها بوده است و بقیه مسائل در مراتب بعدی به لحاظ اهمیت قرار دارند. لذا در صورت عدم احداث این جاده سالیانه ما بایستی همچنان شاهد مرگ و میر و معلولیت صدها تن از هموطنان مان، قطع ارتباط و عدم دسترسی مناسب ساکنین این مناطق با پایتخت، عدم ارتباط جاده ای مطلوب بین دو استان مهم کشور(استان مازندران و استان تهران) و همچنان روند صعودی سیل عظیم نیروی کار مهاجر از مناطق مرتبط با شهر بلده نور به تهران باشیم.
در انتها پیشنهاد بنده بعنوان یک شهروند به دلسوزان این سرزمین این است که بجای تفکر انسدادی و ایجاد محدودیت و منفی نگری، به فکر حمایت از این طرح با دید مثبت و استفاده از تمهیداتی در جهت کاهش ایجاد آسیب های زیست محیطی احتمالی باشند. انشاءالله.

با احترام
ابوالقاسم رزاقی

2 comments:

Mehdi ZARE said...

سلام و درود بر شما آقای رزاقی عزیز
شروع به کار وبلاگ شما را تبریک می گویم و انشاالله در ارائه نظراتتان و ایجاد محیط گرم برای وبلاگتان موفق و موید باشید.
با احترام
مهدی زارع

ابوالقاسم رزاقی said...

جناب آقای دکتر زارع
از ابراز لطفتان نسبت به بنده متشکرم و امیدوارم از طریق این وبلاگ بتوانم پاسخگوی بخشی از نیاز دوستان باشم
با احترام
ابوالقاسم رزاقی